ورود

ثبت نام

تفاوت معامله گری و تحلیل گری

تفاوت معامله گری و تحلیل گری در بورس

یک اشتباه رایج

یکی از اشتباهات بسیار رایج فعالان بورس، عدم شناخت کافی از دو اصطلاح معامله گری و تحلیل گری است. بسیاری از افراد تصور می کنند برای موفقیت در بازارهای مالی می بایست تحلیل گر خوبی باشند و مدام قابلیت تحلیل گری خود را تقویت کرده و سعی دارند که از طریق انواع مدل های تحلیلی بازار را مورد بررسی قرار دهند. برای رسیدن به این هدف از دوره های مقدماتی تا دوره های پیشرفته تحلیل تکنیکال و فاندامتال را می گذرانند و انواع و اقسام اندیکارتورها و اسیلاتورها را بررسی می کنند و نمودارهای قیمتی و صورت های مالی و گزارشات شرکت ها را ساعت ها مورد بررسی و تحلیل قرار می دهند. اما متاسفانه تعداد بسیار اندکی از این افراد موفق به کسب سودهای مستمر می شوند و جمع کثیری نه تنها سود قابل توجهی بدست نمی آورند، بلکه بخش قابل توجهی از سرمایه خود را نیز از دست می دهند. در این مقاله سعی داریم به صورت کوتاه تفاوت های این دو مفهوم را مورد بررسی قرار دهیم.

تحلیل گران چه کسانی هستند؟

یک تحلیل گر تکنیکال تلاش می کند روند بازار یا هر سهمی که دارای نمودار قیمتی است را بیابد، او به سود زیان کاری ندارد و به دنبال تعریف سناریوهایی که است ممکن است در بازار اتفاق بیافتد. بدین منظور اخبار داخلی و خارجی و اخبارهای مرتبط با بازار را نیز دائما پیگیری می کند و گستره بسیار وسیعی از اطلاعات بازار را مورد بررسی قرار می دهد. اگر چه یک تحلیل گر به دنبال پیش بینی حالات مختلف بازار است ولی هیچ گاه اقدام به معامله نمیکند.
تحلیل گر بر اساس دانش آکادمیک و اطلاعات دریافتی از بازار سناریوهایی را تعریف می کند و در صورتی که آن سناریو وقوع پیدا نکند هیچ زیانی را متحمل نخواهد شد و حتی به احتمال زیاد اعتبار تحلیل گری او نیز خدشه دار نمیشود، چون از ابتدا آن را فقط یک احتمال قلمداد کرده و از پیش احتمال عدم وقوع آن را بیان کرده است.

معامله گران چکار می کنند؟

اما یک معامله گر بر خلاف تحلیل گر همیشه به دنبال منفعت و سود است. او معمولا به دنبال اخبار نیست و نهایتا اخباری که ارتباط مستقیم با استراتژی او دارند را بررسی میکند. معامله گر بر خلاف تحلیل گر گستره محدودی از اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهد. او همیشه احتمال خطا را معادلات خود در نظر میگیرد و اشتباه را جزئی از بازی معامله گری میداند. و در نهایت بر اساس استراتژی خودش که از پیش تدوین کرده است اقدام به معامله میکند.
در واقع این معامله گران هستند که بازار را می سازند و تحلیل گران رفتار انبوه معامله گران را مورد بررسی قرار داده و پیش بینی می کند که احتمالا در چنین شرایطی معامله گران چه اقداماتی را انجام خواهند داد.
معامله گر بر اساس یک استراتژی از پیش تعیین شده و بر اساس مدیریت ریسک و سرمایه اقدام به خرید و فروش سهام میکند. او تمامی شرایط ورود و خروج از بازار را از قبل در استراتژی خود تعریف کرده است و با رعایت حد ضرر را سرمایه خود را در حرکات قیمتی مخالف از خطر نجات میدهد.
معامله گر قبل از اینکه اقدام به خرید سهام نماید ریسک آن را دقیقا محاسبه کرده و حجم مجاز را بر اساس مدیریت سرمایه وارد معامله میکند و هیچ گاه از زیان های پیش بینی شده فرار نمیکند. بلکه او میداند که زیان بخشی از بازی معامله گری است و درصد تقریبا مشخصی از معاملات او با زیان هایی اندک بسته می شود ولی یک تحلیل گر هیچ ریسکی نمیکند چون هیچگاه اقدام به معامله نمیکند.
بنا بر این اگر قصد دارید که در بازار از طریق خرید و فروش سهام کسب سود نمایید باید به دنبال آموزش معامله گری باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *