ورود

ثبت نام

استراتژی هیکن آشی Heikin Ashi

استراتژی هیکن آشی Heikin Ashi

هیکن آشی چیست؟

در زبان ژاپنی، کلمه نمHeikin به معنی “متوسط” و کلمه Ashi به معنی میله است. لذا Heikin Ashi را میتوان کندل میانگین معنی کرد. همینطو که از معنای لغوی این استراتژی مشخص است، این استراتژی بر اساس میانگین قیمت های نمودار عمل می کند. در واقع هیکین آشی یک نوع اندیکاتور است که به صورت یک الگوی کندلی نمایش داده می شود و مقدار زیادی از نویز کندل های معمولی را گرفته و روند نمودار را نرم تر می کند. وقتی از این اندیکاتور استفاده می کنیم، کندلهای جدید هیکن آشی جایگزین کندل های قبلی می شود. در کندل های هیکن آشی نحوه محاسبه و نمایش کندل ها  با کندل های معمولی مقداری متفاوت است که محاسبات آن را با هم بررسی می کنیم.

Open = (open of previous bar + close of previous bar) / 2

High = maximum of high, open, or close (whichever is highest)

Low = minimum of low, open, or close (whichever is lowest)

Close = (open + high + low + close) / 4

توضیح فرمول های بالا به این شکل است:

قیمت باز شدن کندل برابر است با میانگین قیمت باز شدن و بسته شدن کندل قبلی.

بیشترین قیمت برابر است با بیشترین عدد بین قیمت های باز و بسته و بیشینه همین کندل.

کمترین قیمت برابر است با کمترین عدد بین قیمت های باز و بسته و کمینه همین کندل.

قیمت بسته شدن برابر است با میانگین قیمت های باز و بسته و بیشترین و کمترین.

نکته قابل توجه این است که چون قیمت باز شدن کندل ها وابسته به قیمت کندل قبل است و این وابستگی به صورت زنجیره وار تا اولین کندل تشکیل شده ادامه دارد، لذا در صورتی که بخواهید اطلاعات کندل ها را خودتان به صورت دستی محاسبه کنید یا در فایل اکسل وارد کنید، باید از دومین کندل محاسبات را آغاز کنید تا محاسباتتان با خطا مواجه نشود.

نکته دوم اینکه چون هر کندل از میانه بدنه کندل قبل آغاز می شود، لذا به هیچ عنوان بین کندل ها گپ قیمتی مشاهده نمی شود.

از دو نکته بالا نتیجه میگیریم که کندل های بسیار کشیده و بلند نزولی صرفا نتیجه کاهش قیمت نیست، بلکه ممکن است به علت تعدیل قیمت بر اثر تقسیم سود و یا افزایش سرمایه اتفاق افتاده باشد و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

چرا از کندل هیکن آشی استفاده می کنیم؟

معمولا یک معامله گر زمانی به سود دست پیدا می کند که روند بازار را درست تشخیص دهد، پس در صورتی که بتوانیم روند حرکت قیمتی سهم را به صورت درست تشخیص دهیم یک گام جلوتر هستیم. از آنجا که فرمول محاسباتی کندل هیکن آشی بر اساس میانگین ها طراحی شده است پس تا حدودی مشابه یک اندیکاتور میانگین متحرک عمل می کند و شکل کندل ها میتواند معامله گر را در تشخیص روند یاری کند.

شاید بتوان شکل برخی از کندل ها را به روش زیر تفسیر کرد:

کندل های سبز رنگ بلند نشانه روند قوی صعودی

کندل های قرمز رنگ بلند نشانه روند قوی نزولی

کندل های بدون سایه پایین نشان دهنده تایید شروع یک روند صعودی

کندل های بدون سایه بالای نشان دهنده تایید شروع یک روند نزولی

کندل های با بدنه کوچک نشانه ضعف در روند صعودی یا نزولی

سایه های بلند نشان دهنده ضعف و یا نزدیک شدن به پایان روند

تدوین یک استراتژی

خب حالا که تا حدودی با کندل های هیکن آشی آشنا شدیم وقت آن رسیده است که یکی از استراتژی های معاملاتی آن را با هم بررسی کنیم.

برخی از معامله گران برای چیدن استراتژی از ترکیب کندل هیکن آشی و اندیکاتور استوکاستیک استفاده می کنند و برخی از ترکیب آن با ایچیموکو و یا هر اندیکاتور دیگری ولی ما در اینجا قصد داریم از کندل هیکن آشی به تنهایی استفاده کنیم.

این استراتژی نسبت به موارد ترکیبی بسیار ساده تر است.

سیگنال ورود: مشاهده کندل سبز بدون دم (بدون سایه پایین)

مشاهده یک کندل سبز رنگ بدون دم می تواند نشان دهنده شروع یک روند صعودی باشد. در این صورت می توانیم روز معاملاتی بعد با رعایت مدیریت ریسک و سرمایه اقدام به ورود نماییم.

سیگنال خروج: مشاهده کندل قرمز بدون سایه بالا

مشاهده کندل قرمز بدون سایه بالا میتواند بیانگر شروع یک روند نزولی قوی باشد که باید در روز معاملاتی بعد اقدام به فروش و یا بستن موقعیت کنیم.

تذکر: از سیگنال خروج می توان هم به عنوان حد ضرر و هم به عنوان حد سود استفاده کرد.

سخن پایانی

تمام معاملاتی که بر اساس یک استراتژی معاملاتی انجام می شوند سود ده نیستند، بلکه برآیند یک سری معاملات می بایست مثبت و سود ده باشد. لذا رعایت حد ضرر و پایبندی به قوانین و داشتن مدیریت ریسک و سرمایه میتواند ضامن حفظ سرمایه و بقای ما در بازارهای مالی باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *