ورود

ثبت نام

از یک سهم چند تا بخرم؟

شاید تا حالا این سوال برای شما پیش آمده باشد که حالا که سهم مورد نظرمو پیدا کردم، چه مقدار باید خرید کنم؟ جواب این سوال بسیار مهمه و برمیگرده به مدیریت ریسک و سرمایه. اگر می خواهید بدونید که از سهم مورد نظرتون چند تا سهم باید بخرید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

انتخاب سهم

قبل از این که بخواهیم وارد این مقوله بشیم، لازمه که کمی به عقب برگردیم. توی مقالات قبلی در مورد استراتژی صحبت کردیم و گفتیم که استراتژی ما بر اساس قوانینی که براش تدوین کردیم بهمون میگه که چه سهمی رو توی چه قیمتی میتونیم بخریم. و طبیعتا نقطه خروج رو هم استراتژی به ما میگه. ولی سوال اینجاست که چه مقدار از سهمی که انتخاب کردیم، باید خرید کنیم.

ریسک مورد پذیرش من طبق استراتژی چقدر است؟

خب برای اینکه مشخص کنیم از یک سهم چقدر میتونیم خرید بزنیم، سه تا آیتم رو باید بررسی کنیم:

  1. مقدار ریسک سرمایه من چقدر است؟
  2. تعداد سهامی که میتونم به صورت همزمان توی سبدم داشته باشم چند تاست؟
  3. کل سرمایه من طی این دوره معاملاتی چقدر هست؟

برای اینکه بتونیم راحت تر متوجه بشیم، بهتره که با یک مثال جلو بریم. فرض کنیم:

مقدار ریسک سرمایه: 10 درصد

حداکثر تعداد سهمی که میتونیم به صورت هم زمان توی سبد داشته باشیم: 5 سهم

کل سرمایه: 10 میلیون تومان

خب با توجه به مثال بالا، معلوم هست که مبلغ ریسک کل سرمایه ما برابر است با یک میلیون تومان و چون طبق استراتژی اجازه داریم حداکثر 5 سهم در سبد داشته باشیم پس مقدار ریسک به ازاء هر سهم می شود 200 هزار تومان.

نکته بسیار مهم: ریسک تمام سهم هایی که در سبدمان داریم باید با هم برابر باشند نه مبلغ و مقدار آنها

روش محاسبه خرید تعداد سهم

با توجه به مثال بالا فرض کنیم می خواهیم سهمی را با مشخصات زیر بر اساس استراتژی خرید کنیم، میخواهیم طبق فرضیات مثال بالا، تعداد سهم قابل خرید را محاسبه نماییم.

نقطه ورود: 1800 تومان

نقطه خروج (حد ضرر): 1675 تومان

نقطه خروج (حد سود): 2450 تومان

خب برای محاسبه حد ضرر می بایست ابتدا اختلاف نقطه ورود و حد ضرر را بدست بیاریم که در این مثال می شود 125 تومان. (برای راحتی محاسبات، هزینه کارمزد و مالیات در این مثال در نظر گرفته نشده است)

حالا برای محاسبه تعداد سهام قابل خرید باید مبلغ 200 هزار تومان (حداکثر مقدار ریسک برای خرید یک سهم) را بر 125 تومان تقسیم کنیم که می شود 1600 سهم.

برای خرید 1600 سهم به قیمت 1800 تومان مبلغ 2 میلیون و 880 هزار تومان از سرمایه ما درگیر خواهد شد.

نکته: بعد از اینکه مبلغ سرمایه مورد نیاز برای خرید سهم را محاسبه کردیم، مجددا باید با قوانین تدوین شده در استراتژی (مثلا حداکثر سرمایه قابل تخصیص به یک سهم) را بررسی کنیم و در صورت تایید اقدام به خرید سهم نماییم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *