ورود

ثبت نام

معامله گری بدون استرس

معامله گری بدون استرس در بورس

 

ریشه استراتژی

کلمه استراتژی از کلمه یونانی “استراتگوس” به معنی “فرماندهی ارتش” گرفته شده و استراتژی را میتوان به کاربردن مجموعه ای از تاکتیک ها دانست. برخی استراتژی را همان نقشه و روش رسیدن به هدف می نامند و می توان گفت بیشترین کاربرد استراتژی داشتن برنامه برای رسیدن به هدف با کمترین آسیب ها می باشد.

 

تعریف استراتژی

استراتژی یکی از واژه های پرکاربرد در علوم مدیریتی است. با عین حال برای این مفهوم بسیار مهم و کاربردی یک تعریف جامع، دقیق وکاملی وجود ندارد، لذا تعاریف مختلفی توسط اندیشمندان برای آن ارائه شده است.
به نظر می رسد یکی از بهترین تعریف هایی که در حال حاضر می توان برای آن در این زمینه ارائه داد، تعریف “جک ولش” مدیر جنرال الکتریک است. این مدیر افسانه ای در تعریف استراتژی اینگونه میگوید: “استراتژی یعنی اینکه من تصمیم های شفاف و دقیق در مورد نحوه رقابت با دیگران میگیرم”.

 

استراتژی در بورس

در این مقاله کاری به معنای آکادمیک استراتژی نداریم و میخواهیم استراتژی را از منظر معامله گری در بازار بورس بررسی کنیم. استراتژی باید ما را برای تمامی اتفاقاتی که ممکن است در بازار بورس اتفاق بیفتد آماده کند. به بیان ساده تر یعنی از قبل برای همه حالت های بازار برنامه و اقدام مشخص و از پیش تعیین شده ای داریم و لذا هیچ گاه در بازار غافل گیر نخواهیم شد.

 

شفافیت در استراتژی

همانگونه که در تعریف استراتژی گفته شد و طبق تعریف زیبایی که جک ولش از استراتژی دارد، استراتژی ما در بازار بورس باید آنقدر دقیق و شفاف باشد که هیچ گاه ما را دچار تردید ننموده و سر دوراهی قرار ندهد. بدین صورت که اگر استراتژی خود را به یک اپراتور و یا یک رباط بدهیم بدون نیاز به حضور ما و با هیچ دخل و تصرفی بتواند تمامی فرامین آن را بی هیچ کم و کاستی اجرا نماید.

 

تعهد و پایبندی به استراتژی

جا دارد اینجا به جمله زیبای “هنری مینتزبرگ” نیز اشاره کنیم که میگوید: “استراتژی داشتن یعنی اینکه وقتی مجموعه ی تصمیم¬هایتان دیده می شود، بتوان الگوی خاصی را در آنها مشاهده کرد.” پس پایبندی به استراتژی و برنامه از پیش تعیین شده، خود یکی از نکات پراهمیت در تعیین و عمل به استراتژی جهت رسیدن به اهداف و موفقیت به شمار می آید.

 

شخصی سازی استراتژی

مایکل پورتر” در قسمتی از تعریف استراتژی اینگونه میگوید: “کارهایی انجام دهیم که هیچ کس بجز ما انجام نمی دهد” و این تعریف بیانگر این مطلب بسیار مهم است که استراتژی هر شخص مختص خود اوست و صرفا با تفکر، اهداف و شخصیت خودش سازگاری دارد.

 

انواع استراتژی

استراتژی را در بازارهای مالی میتوان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد:

  1. استراتژی ساده
  2. استراتژی پیچیده

استراتژی ها از انواع مختلفی از لحاظ سادگی و پیچیدگی تقسیم بندی می شوند، ولی نکته اساسی اینجاست که هرچه استراتژی ساده تر باشد ضمانت اجرا و چابکی آن بالاتر رفته و احتمال موفقیت بیشتری دارد.

 

تایم فریم یا چارچوب زمانی

هر استراتژی بر اساس یک تایم فریم و چارچوب زمانی و مشخصات آن بازار باید تدوین گردد و استفاده از یک استراتژی یکسان در چارچوب زمانی صحیح نیست.

 

دانش لازم جهت تدوین استراتژی معاملاتی

برای تدوین یک استراتژی مناسب نیازی به گذراندن دوره های پیشرفته بورس نیست، کافی است تحلیل تکنیکال مقدماتی و آشنایی کافی نسبت به قوانین بازاری که میخواهیم در آن معامله کنیم داشته باشیم. اگر چه اطلاعات کامل تر و دانش بیشتر و گذراندن دوره های پیشرفته می تواند ما را در نوشتن یک استراتژی قوی تر کمک کند ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که استراتژی نوشته شده بر اساس دانسته های مقدماتی تکنیکال ضعیف تر از یک استراتژی پیچیده و تدوین شده بر اساس دوره های پیشرفته بورسی باشد.

 

استراتژی چه کمکی به معامله گر می کند؟

معامله گران بازارهای مالی دائما به دنبال پیدا کردن سهم خوب و نقاط ورود و خروج از بازار می گردند و جهت یافتن پاسخ خود مدام کانال ها و سایت ها را زیر و رو میکنند. در حالی که این روش معامله گران حرفه ای نیست و اصولا کاری اشتباه است. استراتژی معاملاتی نقاط دقیق ورود و خروج از سهم را به ما نشان خواهد داد و یک استراتژی خوب باعث میشود معامله گر هیچ گاه به دنبال دریافت سیگنال از دیگران نباشد.
استراتژی جلوی سردرگمی معامله گر را میگیرد و میتوان گفت جواب تمامی سوالات زیر و بسیاری از سوالات دیگر که ذهن یک معامله گر را درگیر میکند، استراتژی معاملاتی و مدیریت ریسک و سرمایه خواهد داد.

  • چه سهمی بخرم؟
  • روی چه قیمتی ورود کنم؟
  • چقدر بخرم؟
  • چه قیمتی بفروشم و از بازار خارج بشم؟
  • این سهمی رو که دارم باید نگه دارم؟
  • شاخص منفی شده چه اقدامی انجام بدم؟
  • با سهم به مجمع برم یا نه؟
  • افزایش سرمایه شرکت کنم یا نه؟
  • چقدر ریسک روی هر معامله مجاز هست؟
  • چند تا سهم باید توی سبدم داشته باشم؟
  • چند پله خرید کنم؟
  • هر پله چقدر باید بخرم؟
  • کجا بفروشم؟
  • نسبت ریسک به ریوارد من چقدر باید باشه؟

و کلی سوال دیگه ای که ذهن معامله گر رو مدام درگیر خودش میکنه
جواب همه این سوالات را استراتژی و مدیریت ریسک و سرمایه به شما خواهد داد.
کسب سود مستمر از بازار، نداشتن استرس و لذت بردن از معامله گری نتیجه داشتن استراتژی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *