ورود

ثبت نام

چرا حجم معاملات سهم مهم است؟

حجم معاملات چیست؟

به تعداد کل سهامی که در طی معاملات بین سهامداران جابجا می شود حجم معاملات می گویند. اگر این معاملات مربوط به یک روز کاری باشد حجم معاملات روزانه و اگر مرتبط به هفته یا ماه باشد، حجم معاملات هفتگی یا ماهانه را تشکیل میدهند.

میانگین حجم ماه

میانگین متحرک حجم معاملات ماهانه سهام (که از جمع کل حجم معاملات سهم در یک ماه گذشته تقسیم بر تعداد روز معاملات به دست می آید) از اهمیت بالایی برخورداست. در صورتی که حجم معاملات روزانه به صورت قابل توجهی از میانگین حجم معاملات ماهانه بالاتر باشد، میتواند نشانه های از حرکت سهم یا تغییر در روند حرکتی سهم باشد.

توجه سهامداران به سهم

وقتی حجم معاملات در یک سهم افزایش می یابد بدین معنی است که توجه سهامداران به این سهم افزایش یافته است. این توجه ممکن است به دلیل قرار گرفتن وضعیت سهم در نقاط چرخش یا ناحیه های حمایت یا مقاومت سهم باشد. شاید هم شکسته شدن یک ناحیه مهم در حال وقوع است.

ورود و خروج پول از سهم

یکی از اصطلاحاتی که در بازار بورس بسیار از آن استفاده می شود و معمولا افراد تازه وارد درک درستی از آن ندارند، ورود و خروج پول از سهم است. شاید برای شما این ابهام وجود داشته باشد که هر چقدر سهم فروخته می شود، به همان میزان سهم خریداری می شود؛ پس فقط مالکیت سهم ها تغییر کرده است، حتی از نظر ریالی هم سمت خرید و فروش با هم برابر هستند! پس مقدار ورود و خروج پول از سهم همیشه برابر و مساوی است!! این تفکر کاملا درست است ولی منظور از ورود و خروج پول از سهم مقداری با معنای ظاهری آن تفاوت دارد.

مقصود از ورود پول به سهم، ورود پول هدفمند (پول افراد حقیقی) است و بالعکس خروج پول از سهم یعنی خروج پول افراد حقیقی. پس طبیعی است که در صورتی که اگر سهم را اشخاص حقیقی از اشخاص حقوقی خریداری نمایند یعنی پول حقیقی به سهم وارد شده و پول حقوقی از سهم خارج شده است. این اطلاعات بسیار مفید را با یک جمع و تفریق ساده از سمت چپ تابلوی معاملات میتوان بدست آورد.

نشانه نقدشوندگی سهم

یکی از نکاتی در حجم معاملات بالا وجود دارد، نشانه نقد شوندگی بالای سهم است. این نکته بسیار حائز اهمیت است و در واقع باعث می شود پول ما در سهم بلوکه نشود و هر زمان که اراده کنیم بتوانیم از سهم خارج شده و استراتژی خودمان را پیاده سازی کنیم.

سخن پایانی

درست است که حجم معاملات یکی از آیتم های بسیار مهم و حائز اهمیت است ولی هیچ گاه نمیتواند به تنهایی مبنایی برای ورود و یا خروج از سهام مورد استفاده قرار بگیرد. حجم معاملات میتواند به عنوان یک گواه در درستی تحلیل های ما باشد. به طور مثال اگر کانالی رسم کرده ایم و انتظار داریم که سهم از کف کانال به سمت بالا حرکت کند، در صورتی که حجم معاملات در کف کانال افزایش یافت، میتوانیم با اطمینان بیشتری، البته با رعایت استراتژی و مدیریت ریسک و سرمایه به سهم ورود کنیم.

گاهی اوقات در سقف کانال ها و یا محدوده های مقاومت، حجم معاملات افزایش می یابد و این مساله میتواند نشانه خروج پول هدفمند از سهم بوده و نشانه ای از ریزش سهم باشد.

توجه به نسبت های خریدار / فروشنده (اشخاص حقیقی) یکی از نسبت های بسیار مهم در این نواحی است که در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال میتواند در موفقیت ما در بازار سهام سهم به سزایی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *